Skip to main content

Maar liefst zeventien werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt vonden vorig jaar een nieuwe baan bij taxibedrijf A-Tax de Vries. Binnen het WerkgeversServicepunt Zuid Kennemerland en IJmond is dit het hoogste aantal plaatsingen bij één werkgever in 2021.

WSP-portret-A-taxiA-Tax de Vries in Hillegom biedt taxi-, groeps- en rolstoelvervoer, leerlingenvervoer maar ook Schipholservice en zakelijk vervoer. Het familiebedrijf is de grootste personenvervoerder in de bollenstreek. Er is werk genoeg, maar hoe kom je aan mensen die een chauffeurspas hebben of in staat zijn die te behalen? Laat staan dat je 17 vacatures vervult? We leggen deze vragen neer bij Wouter Giebing, hrm-manager bij A-Tax, en bij Soraya Ikhlasse, adviseur bij het WerkgeversServicepunt (WSP).

Toewijding
De sleutel tot succes ligt volgens Wouter en Soraya in persoonlijke aandacht en communicatie. ‘Ik wil mensen in de ogen kijken en m’n antennes inzetten’ vertelt Wouter. ‘Non-verbale communicatie is net zo belangrijk als wat iemand zegt. Bovendien krijgen sollicitanten met een minder passend cv, op deze manier ook een kans.’ Ook Soraya bevestigt dat. ‘Wouter en ik werken al tien jaar samen, en we praten regelmatig bij. Maar ook de kandidaten die ik bemiddel, hebben altijd een persoonlijk gesprek gehad.’

‘Met een doelgroep die extra aandacht nodig heeft en hoge instap-eisen, moet je creatief zijn’

Extra hobbelsA-TAX
‘Zonder Soraya hadden we niet zoveel vacatures kunnen vervullen’, vindt Wouter. ‘Zij voelt heel goed aan wie we zoeken en ze weet kandidaten te motiveren.’  Motiveren? Soraya legt uit: ‘Er zijn vacatures genoeg. Buiten dat, moet je voor deze baan een chauffeurspas behalen. Dat betekent eerst een leerwerktraject in waardoor je niet meteen 40 uur aan de slag kunt.’  ‘Niet alle werkzoekenden zijn daar enthousiast over, want pas na de opleiding gaan ze een salaris verdienen’, vult Wouter aan. ‘Daarbij komt dat de opleiding kostbaar is, dus we zijn kritisch. We zoeken echt enthousiaste kandidaten die zich willen verbinden aan ons bedrijf. Bovendien moeten de kandidaten een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen én een niveau van begrijpend lezen beheersen voor de opleiding. En kandidaten met voorkeur voor een bepaald soort vervoer, moeten ook flexibel zijn als dit niet mogelijk is. Aan deze eisen kan niet iedereen voldoen.’

‘Daarnaast werken sommige werkzoekenden liever als Uberchauffeur’, zegt Soraya. ‘Dan adviseer ik om toch eerst in loondienst te gaan, ervaring op te doen en pas na een paar jaar als zelfstandige verder te gaan als je dat dan nog wil. Want wat veel werkzoekenden zich niet realiseren, is dat er veel doorgroeimogelijkheden zijn bij A-Tax.’

Vindingrijk
Zeventien vervulde vacatures is best een bijzondere prestatie. Met een doelgroep die extra aandacht nodig heeft, hoge instap-eisen en een verhitte arbeidsmarkt, moet je creatief zijn, zeggen ze. Soraya: ‘Het leuke van samenwerken met Wouter is dat hij altijd open staat voor een plan. Soms gaat dat weleens mis, maar we hebben daarvan geleerd, en we konden er vaak enorm om lachen.’

Een succesvol voorbeeld is de aanpak bij taalproblemen. ‘Tijdens het opleidingstraject ontdekten we bijvoorbeeld dat sommige kandidaten de Nederlandse taal onvoldoende beheersen om zelfstandig het theoretische deel van het examen te behalen. Dan moet je niet opgeven, maar doorpakken. En dus hebben we er een opleider bij gehaald met veel ervaring in het opleiden van deze doelgroep.’

Een ander voorbeeld van vindingrijkheid is de app die A-Tax heeft ontwikkeld in de coronatijd. Er was weinig werk voor zelfstandige chauffeurs, vele moesten gebruikmaken van de TOZO-regeling. Maar bij A-Tax zochten ze chauffeurs voor ritten zoals ziekenhuisvervoer, hotel- en Schipholvervoer. Door een app te ontwikkelen, liet A-Tax dat het mes aan twee kanten snijden. Met de app konden de zelfstandige chauffeurs zich namelijk aanmelden voor deze ritten. Zo bleven ze zelfstandig, verdienden hun geld en kon A-Tax toch de ritten laten rijden.’

‘Mensen zonder of met verouderde ervaring krijgen ook een kans’

Kansen biedenWSP-portret-A-tax
‘A-Tax investeert daarnaast in werkstages en het bedrijf heeft ook andere vacatures,’ vertelt Soraya. Zoals voor een statushouder die in zijn geboorteland monteur was. Hij heeft een werkstage gelopen in de garage waar het wagenpark wordt onderhouden. ‘Deze monteur kreeg daardoor een beter beeld van het vak in ons land, en wij konden ervaren of hij over de kennis beschikte die hier nodig is als monteur. A-Tax kreeg er zo een nieuwe medewerker bij.’

De vervoerder geeft ook mensen zonder of met verouderde ervaring een kans. ‘Ook mensen met bijvoorbeeld een doelgroepregistratie’, vult Soraya aan. ‘We hebben zelf goede jobcoaches, maar het is ook belangrijk dat ze dagelijks op de werkvloer goede begeleiding krijgen.’

‘Bij ons werkt nu een vrachtwagenchauffeur die na een ongeluk deels arbeidsbeperkt raakte,’ vervolgt Wouter. ‘Hij begon met werkstage bij de telefooncentrale en is nu doorgegroeid naar een functie in de planning. Maar dit alles speelde vóór dit jaar. De wereld is ondertussen sterk veranderd en het is nóg lastiger om goede medewerkers te vinden. We blijven mensen nodig hebben de komende tijd dus we moeten nog inventiever worden.’

a-tax-gebouwA-Tax de Vries is gevestigd aan de Voltstraat 9 in Hillegom (www.atax.nl)

Ook weten wat wij voor u kunnen doen? Neem contact met ons op.

Tekst: Cindy Rodenburg
Fotografie: Judith Cappon

Close Menu