Binnen no-time waren ze vervuld, vier vacatures bij Woonopmaat. Een receptioniste/telefoniste, een financieel administratief medewerker, een sociaal buurtbeheerder en een assistente voor de afdeling vastgoed. Middenin Corona-tijd nieuw personeel werven leek een lastige opgave, maar dankzij het contact tussen HR-adviseur Leanda Goedhart van Woonopmaat en Frenk van Batum, adviseur bij het WerkgeversServicepunt, bleek dit eenvoudiger dan van tevoren gedacht.
In het koersplan ‘Hier ben ik thuis’ van Woonopmaat staat de sociale en gastvrije insteek van de woningcorporatie centraal. En wie het kantoor aan de Jan Ligthartstraat in Heemskerk binnenwandelt voelt de gemoedelijke sfeer van een warme organisatie. Door een (door henzelf opgelegde) social return verplichting kwam Leanda in contact met het WSP, maar als een verplichting om via het WSP personeel te werven voelt het zeker niet.
“Personeel werven via het WSP biedt meerdere voordelen. Uiteraard met de social return voorop. En wat heel fijn is, is dat Frenk al een eerste voorselectie doet. We krijgen dus alleen kandidaten voorgesteld die aan het profiel voldoen. In plaats van 80 CV’s doorspitten, krijgen we er nu een stuk of 7 a 8 per vacature. Daarnaast is een zekere kwaliteit geborgd, omdat Frenk alleen kandidaten voorstelt waarvan hij denkt dat ze écht passen binnen onze organisatie. En een groot voordeel is de snelle beschikbaarheid van de kandidaten. Omdat ze geen andere baan hebben met een opzegtermijn is een snelle start mogelijk.”, aldus Leanda.
Bijvoorbeeld met Melanie. Door Corona verloor ze plotseling haar baan als stewardess, waar ze eerder nog zicht had op een vast contract. Via het UWV werd ze gekoppeld aan Frenk die haar na korte tijd belde: “Ik heb nu iets, maar pas op, hierna wil je niet meer terug de lucht in!”. Na een leuke kennismakingsgesprek en 2 ochtenden proefdraaien bleken Melanie en Woonopmaat een perfecte match en binnen een week na de kennismaking kon Melanie al aan de slag achter de ontvangstbalie. “Ik heb het hier ontzettend naar m’n zin. Ik kan m’n ervaring in hospitality hier goed kwijt en ben in een heel gezellig team terecht gekomen. Iedereen is ontzettend aardig en staat altijd open voor een praatje.” Of ze inderdaad niet meer wilt vliegen? “Nou, dat kriebelt natuurlijk nog wel. Ik hoop eigenlijk in de toekomst een combinatie te kunnen maken, dat zou ideaal zijn. De teamleider hier grapte al dat dat heus wel kan en dat hij dan wel Red Bull voor me regelt na een vlucht!”, lacht Melanie.
Frenk is zeer te spreken over de samenwerking met Woonopmaat. “De vier plaatsingen die we nu samen hebben gerealiseerd variëren van tijdelijke banen tot vaste banen. We hebben bijna alle soorten uitkeringsgerechtigden geplaatst, uit de bijstand, WW en zelfs TOZO (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers). Iedereen is goed bereikbaar en staat open voor leuke kandidaten. De terugkoppeling is ook altijd super goed. Kortom, een fijne partner om mee te werken.”, aldus Frenk.
Leanda: “Gespecialiseerd opgeleid personeel werven we nog steeds via ons netwerk en andere kanalen, maar voor veelvoorkomende functies biedt het WSP absoluut een uitkomst. Wij zijn blij met deze samenwerking en zullen in de toekomst zeker vaker werven via het WSP.”